Op 10 januari 2025 tekenden de Provincie Noord-Holland, Reimert Bouw en Infrastructuur en Beentjes GWW de raamovereenkomst (ROK) voor het vervangen en/of herstellen van minimaal vier beweegbare bruggen in de Provincie. Ruim Omgevingsontwikkeling verzorgd in deze raamovereenkomst het project- en contractmanagement en omgevingsmanagement. Het projectteam begon de ROK met een intensieve inrichtingsfase, hierin is de basis gelegd voor de langdurige samenwerking van de ROK. Gedurende tien weken werd het team ingericht, leerden de teamleden elkaar beter kennen en werden er afspraken gemaakt over de samenwerking. Daarnaast werden alle overkoepelende plannen, waaronder het projectmanagementsplan, opgesteld. Door het relatief korte tijdsbestek was het een intensieve ‘snelkookpan’ die ervoor zorgde dat de teamleden elkaar in zeer korte tijd goed leerden kennen en er direct veel werk is verzet. Er werden onder andere eisenanalyses uitgevoerd voor de Stolperbasculebrug en er is samen met de partners – Mercon, Istemewa en Nepocon – gewerkt aan de planning. Samen met WeBoost is daarnaast gekeken naar de duurzaamheidsaspecten voor de Stolperbrug. De inrichtingsfase was een belangrijke fase die uiteindelijk op 21 maart leidde tot de ondertekening van de uitvoeringsovereenkomst (UAV-GC) voor de vernieuwing van de Stolperbrug.

Stolperbrug

Het team is inmiddels gestart met de engineeringsfase van de Stolperbrug. Zo worden op dit moment een aantal projectspecifieke plannen opgesteld en de uitgangspuntennotitie gemaakt welke als basis dient voor de daadwerkelijke engineering van de brug. In het 2e kwartaal van 2026 wordt de engineeringsfase afgerond en wordt er buiten gestart met de uitvoering. In de zomer van 2027 wordt de Stolperbrug in gebruik genomen voor het al het verkeer,  zodat het team kan starten met de sloop van de oude brug. Het volledige project wordt dan in maart 2028 opgeleverd.

Twee Zwanenbrug

Parallel aan de inrichtingsfase is ook een analyse uitgevoerd van de Twee Zwanenbrug. Deze brug moet worden gerestaureerd en gerepareerd. Samen met Mercon werden daarom de gebreken en benodigde werkzaamheden geïnventariseerd, waarna er een plan van aanpak is opgesteld voor het herstel. Op basis hiervan is twee weken geleden de bouwteamovereenkomst voor het opstellen van het uitvoeringsontwerp getekend en is het team gestart met de bouwteamfase. Deze fase wordt medio september 2025 afgerond.

Met deze intensieve voorbereidingen en een sterke samenwerking tussen alle betrokken partijen, wordt er gewerkt aan toekomstbestendige bruggen die klaar zijn voor de komende decennia.