Ruim werkt mee aan winnende ontwerp Reimert voor Floriadebruggen

Reimert Bouw en Infrastructuur mag twee circulaire bruggen voor het Floriadeterrein in Almere bouwen. Op donderdag 19 september zijn de ontwerpen door een onafhankelijke vakjury als beste beoordeeld. Het ontwerp van de brug en de totstandkoming van de aanbestedingsdocumenten zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Reimert, architect René van Zuuk en Ruim Omgevingsontwikkeling.

“Wij mogen de ‘Beverbrug’ en de ‘Rondje Weerwaterbrug’ gaan bouwen. Een prestatie waar bij erg vereerd en trots op zijn”, reageert directeur Erik Kijlstra van Reimert Bouw en Infrastructuur.

Aanbestedingsproces

Voordat de winst bekend werd heeft het projectteam van Reimert een innovatief aanbestedingsproces doorlopen. Bekijk ook de video onder dit artikel om een indruk te krijgen van het ontwerpproces. Er werden nog twee andere aannemers uitgenodigd: Heijmans en Van Hattem en Blankevoort.

“Samen met deze twee partijen vormden wij de drie teams. Deze werden aangevuld met externe en voor ons allemaal onbekende experts”, vertelt Floortje Goossens van Ruim Omgevingsontwikkeling die deel uitmaakte van team Reimert. “De drie teams gingen met elkaar de strijd aan om uiteindelijk één of twee bruggen te mogen maken.”

Duurzame materialen

De twee bruggen van Reimert zijn ontworpen door de Almeerse architect René van Zuuk. Volgens de vakjury, met daarin diverse deskundigen, voldeden de ontwerpen van team Reimert het beste aan alle eisen die aan de bruggen worden gesteld.

“Een belangrijke eis was het gebruik van duurzame materialen. Beide bruggen worden aangelegd met materialen uit de omgeving en de materialen kunnen op lange termijn ook weer hergebruikt worden. Zo worden de bruggen gebouwd van Almeers beton. Reststromen vanuit de stad worden verwerkt in het beton en op deze manier weer teruggebracht in de stad”, aldus Goossens. 

Definitief ontwerp

Team Reimert zal de komende tijd nog een aantal sessies doorlopen met de gemeente en haar experts. Zo wordt het vergunningstraject gestart en worden de ontwerpen verder uitgewerkt richting een definitief ontwerp. In 2021 zijn de bruggen gereed voor gebruik.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *