Fiets- en Voetgangersbrug over de Waterlandseweg

Fiets- en Voetgangersbrug over de Waterlandseweg geplaatst en afgerond

Recent is de fiets- en voetgangersbrug over de Waterlandseweg in gehesen en daarmee is de realisatie van de brug nu (zo goed als) afgerond. De afzonderlijke stukken van de golvende brug met unieke vorm werden vanaf de productielocatie in Heusden naar de projectlocatie vervoerd in Almere. Daar is in één weekend dag en nacht doorgewerkt om de aparte delen van de brug te monteren.

In het eerste weekend van juli zijn de verschillende secties van de fiets- en de brug geplaatst op de pijlers in de Hoge Vaart. De maar liefst 240 meter lange brug bestaat uit zes afzonderlijke stukken (secties) die over het water en over de weg zijn vervoerd naar de projectlocatie.

Transport en inhijsen
Bij het transport en de montage waren verschillende andere partijen betrokken: Mammoet (transport en inhijsen) Van der Zalm Staal (productie en montage) , Leering BV (injecteren van de brugsecties t.b.v. verbinding) en Timmermans (Maatvoering). In samenwerking met deze 5 partijen hebben is een zeer gedetailleerde LEAN-planning opgesteld.

Kenmerkend voor een LEAN-planning is dat de activiteiten niet zijn gebonden aan een bepaalde datum of tijd maar dat een bepaalde activiteit pas wordt uitgevoerd na dat een andere activiteit is afgerond en niet eerder én niet later. Hierdoor ontstaat er een aanschakeling van handelingen die leiden tot vooraf vastgesteld resultaat; Een complete brug over de hoge vaart in Almere van 240 meter lang.

De brug moest worden ingehesen in het weekend omdat er vanwege het transport en inhijsen van de grote onderdelen wegen en vaarwegen rondom de projectlocatie moesten worden  afgesloten voor verkeer. ‘Eenmaal op locatie pasten de afzonderlijke secties het beton, de ankers de kolommen en het brugdek perfect in elkaar en konden deze in rap tempo worden geplaatst en bevestigd. Het goede ontwerp en de vakkundige montage hebben ervoor gezorgd dat wij tijdens het plaatsen van de brug eerder klaar waren dan wij in eerste instantie hadden gedacht’ vertelt Dirk van Hoef, projectmanager bij Reimert Bouw en Infrastructuur

Materiaal
De brug is gemaakt van Cortenstaal. Dit is duurzaam en onderhoudsvrij staal. Doordat Cortenstaal gaat roesten, roest de oppervlakte van het staal dicht. Hierdoor wordt er beschermlaag gevormd over het staal. Dit zorgt er weer voor dat het materiaal corrosiebestendig is en dat het staal niet doorroest. Deze eigenschap maakt Cortenstaal is corrossiebestendig.

 

 

 

Ontwerp
Het slankende en golvende ontwerp maakt de brug uniek. De brug is dan ook vormgegeven op basis van een analyse van de omgeving. De ene zijde, de Stichtse Kant, bestaat uit rechte polderbanen. Aan deze zijde is er daarom een rechte toegang tot de brug. Waar de brug het water van Hoge vaart overgaat maakt de reling een zichtbare golvende beweging. Dit duidelijk te zien wanneer de brug ’s nachts wordt verlicht door middel van de energiezuinige LED-verlichting. Aan de Zijde van De Groene Kathedraal eindigt de brug in een ruime bocht. Aan deze zijde bestaat het landschap voornamelijk uit kronkelende bospaden. Door deze bocht hoefden er ook geen bomen te worden gekapt bij dit landhoofd. Dit ontwerp is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen Wurck Architectuur, DEMAKO NV, ARUP, Ruim Omgevingsontwikkeling en Reimert Bouw en Infrastructuur.

Laatste werkzaamheden
In oktober en november zijn  de laatste werkzaamheden aan de brug afgerond. Inmiddels zijn de liften geplaatst die ervoor zorgen dat de brug ook toegankelijk is voor mindervaliden. Aansluitend zijn de landhoofden gevuld met BioBlocks. Bioblocks zijn duurzame bouwblokken geperst van plantaardige resten (kraggen) die vrijkomen bij het open water maken in Nationaal Park Weerribben Wieden. De Bioblocks zorgen voor een natuurlijke uitstraling maar slaan ook C0-2 op. Daarnaast vormen de Bioblocks verblijfplaatsen voor kleine zoogdieren en dragen zij op die manier bij de biodiversiteit van de omgeving.

Projectgegevens

Opdrachtgever

Reimert Bouw en Infrastructuur

Locatie

Almere

Contractvorm

Design & Construct (UAV-GC)

Aanvang project

Oplevering

Vragen over dit project?

Neem gerust contact met ons op wanneer u vragen hebt over dit project.